Karel is als een vis in het water bij Paragon
Karel is 62 jaar en was geruime tijd werkloos voordat hij via Werkleerbedrijf Lucrato in contact kwam met Paragon Customer Communications in Apeldoorn. Zonder dat de twee partijen het van elkaar wisten, zaten zij op elkaar te wachten. Karel werkt sinds eind 2022 bij Paragon als allround medewerker. Hij is breed inzetbaar, flexibel en een gewaardeerde collega, laat directeur Wim Stout weten.
Karel van Bussel raakte in 2014 zijn baan als facilitair medewerker bij een bank kwijt, toen deze alle facilitaire zaken uitbesteedde. Hij werkte er 33 jaar. Karel ging niet bij de pakken neerzitten en solliciteerde direct naar ander werk. Dat vond hij als taxichauffeur. Na twee jaar stopte dit werk. Ook nu zat Karel niet bij de pakken neer en ging actief op zoek. In Vaassen, zijn woonplaats, kon Karel in een wasserij aan de slag. Na een tijdje werd het vele til-en sjouwwerk Karel te zwaar, waardoor hij noodgedwongen moest stoppen. Dit was het moment waarop er bij Karel iets knapte; hij belandde in 2018 in een depressie en kwam uiteindelijk in de bijstand terecht.
Geen grote prestatiedruk
De gemeente verwees Karel door naar Werkleerbedrijf Lucrato. Bij Lucrato werd in beeld gebracht wie Karel is en welke capaciteiten hij heeft. Toch draaiden nieuwe pogingen om werk te vinden op niks blijvends uit. Totdat zijn consulent Taco Jansen tijdens een intern overleg over de vacature bij Paragon Costumer Communications hoorde, in het najaar van 2022. Via Deborah Hogendorp, consulent werkgeversdienstverlening, werd een afspraak gemaakt voor een kennismaking tussen Karel en Wim Stout, directeur van Paragon.
“Er hing meteen een goede sfeer.”, vertelt Karel monter. Wim: “We lieten open wat hij zou gaan doen. Je kunt bij ons mét of zonder machines werken. We leggen geen grote prestatiedruk op.” Pagagon heeft een klein team van zo’n twintig personen en daarmee klikte het ook. “Karel past zich goed aan en is heel flexibel. Daarbij heeft hij een heftruckcertificaat en is BHV’er. En omdat hij taxichauffeur is geweest, brengt hij regelmatig pakketjes voor ons weg.”, somt Wim op.
Luisterend oor
In de periode dat Karel nu bij Paragon werkt, bleek ook dat hij een luisterend oor heeft voor collega’s. “Ik merk het wel als iemand niet goed in zijn vel zit”, zegt hij. Wellicht komt dat doordat Karel als vrijwilliger bij een verzorgingshuis in zijn omgeving werkte, toen hij werkloos was. “Het gaf voldoening om er voor anderen te kunnen zijn, zoals voor mijn oude buurman.” Maar Karel is heel blij met zijn werk en helpt nu collega’s waar dat nodig is. “In een team moet je op elkaar kunnen bouwen.”
Wim concludeert: “Karel lijkt zich bij ons als een vis in het water te voelen. Er is maar één manier waarop dit verdergaat en dat is een contract voor onbepaalde tijd!”
Bij Karel zelf lijkt na jaren van onrust en financiële krapte nu ook trots door te dringen. “Toen ik in de zomer voor vakantie naar huis fietste, was dat met een gevoel van; 'ik heb het nu echt verdiend om uit te rusten’. Het is ook heel fijn dat ik niet meer alle centen om hoef te draaien.” Eén van de eerste dingen die Karel voor zichzelf aanschafte was een nieuwe computer. “Mijn leven is nu een stuk prettiger.”